Höstens kurs: Medicinsk yoga

mediyoga_st_llning

Idag började höstens utbildning för mig. Det blir Medicinsk yoga.

Varför har jag valt detta nu då? Framför allt för att det finns forskning på effekterna och för att det används inom vården i Sverige idag.

Jag har svårt för flum. Flum tenderar att vara sånt som kommer från människor som tror att det obeskrivbara är mer troligt än de beskrivbara. Jag lutar mig på vetenskap och förstår att allt inte ännu är bevisat och klart. Det finns massor som är sant och bra som inte är forskat på ännu. Men det som har testats och visat sig inte ha någon effekt behöver vi inte hålla på och tro på längre. Och det känns korkat att bygga sin grund på osäkerheter.

Ni förstår nu att jag tycker att det finns mycket flum i yoga. Men det finns mycket, mycket bra också. Det är det jag letar efter och därför att den där forskningen på medicinsk yoga viktig för mig. Den här yogan funkar på ryggont och på stress bland annat.

Och vet ni vad jag mer verkligen uppskattar med den här kursen? Jo, att det är en dag varannan vecka. Inte fyra heldagar på raken vilket verkar vara det vanliga upplägget på kurser – åtminstone på de senaste jag gått. Vem orkar fyra heldagar? Nej, det gör man inte. Särskilt in om kursen är fysisk. Då har du träningsvärk så att du skriker efter första dagen, klarar dig trots allt igenom dag två, plågar dig genom dag tre men presterar inte särskilt bra, och dag fyra frågar läraren om vi ska sluta lite tidigare eftersom ingen ändå orkar. Men jag vet. Jag har framfört mitt önskemål om mer utdragna kurser många gånger men aldrig fått gehör. Det måste vara effektivt. Folk har inte möjlighet att komma hit så många gånger. Med andra ord: folk vill bli klara fort. Struntar i vägen, bara målet. Inte så yogiskt va? Men här lever man som man lär. Like på den.

Kommer att hålla klasser i medicinsk yoga inom kort! Återkommer!

 

2 kommentarer

  1. Hej kära Anna Ser till min glädje att du ev ska hålla klasser i medicinsk yoga. Kanske en kvällsklass så att vi som slavar på kontor kan få ta del av din kunskap. Vänligen din svägerska Irene

    Skickat från min iPhone

Lämna en kommentar