“Jag har försökt. Det blir aldrig, aldrig bättre.”

crossfit-wrong-squat

Situation 1:

– Näe, nu vill jag lägga på vikter på den här stången. Jag kan ju inte bara stå här med en pinne hela tiden. Jag vill bli trött.

– Får jag se en overhead squat då?

* man böjer på knäna, knäna faller in, kutar ryggen framåt, armarna snett framåt med böjda armbågar och huvudet tryckt mot bröstet*

– Nu ska vi se… Det ser ungefär likadant ut som tidigare.

– Ja, du sa att det skulle bli bättre. Det är sex veckor sen.

– Hur ofta har du tränat då?

– Ja, jag har ju varit här.

– Men inte varje vecka…

– Jo, förra vecka.

– Men då gjorde vi ju andra saker.

– Ja, men…

– Och gången innan var ju inställd. Jag ser att du varit här tre gånger. Hur har du tränat hemma?

– Jo, jag har skaffat en bra stång. Den funkar.

– Hur har du tränat med den?

– Ja, jag gick hem och testade på en gång. Och frun och barnen fick testa också. Du skulle ha sett… min dotter är…

– Hur många gånger har du tränat hemma?

– Ja, det är ju svårt, den här rörelsen. Jag kan ju liksom inte.

– Hur många gånger har du försökt?

– Jo, jag testade då när jag kom hem.

– Om jag förstår det rätt så tränade du en gång för sex veckor sen plus att du varit här tre gånger. Du har tränat fyra gånger totalt.

– Ja, jo… så kanske det är. Men det funkar liksom inte med den här övningarna.

Situation 2:

Var på Bosön i fredags med min kurs i Biomekanik. Ledaren var ansvarig för uttagningar i basket. Där kom starka killar och lassade på vikter i uttagstesterna. Och en efter en fick de beskedet: “Du kan inte göra en korrekt benböj. Du får inte ha mer än 20 kg på stången under nästa år. Kom sen tillbaka och visa vad du kan.”

Det här är ett försvarstal för att jag gör rätt. För att jag vet vad jag talar om. För att jag inte gör något annat än vad proffsen på Bosön gör. Sen är det förstås upp till dig. Antingen vill du bli bättre och jobbar på de delar i styrkeutvecklingen som är så dåliga att de förhindrar att du ser framsteg. Eller så nöjer du dig med att stå still eller troligen till och med gå bakåt när du blir allt stelare. Alternativt skadar du dig. Å andra sidan blir du tröttare och bränner lite, lite fler kalorier så att du tror att du kan käka din pizza. Att träna eller motionera. Att bli bättre eller inte. Men vet du… det behövs faktiskt ganska lite ansträngning för att både få rörlighet och styrkeutveckling. Bara lite, lite tålamod. Bara hålla blicken lite, lite längre fram än fredagens aw.

Samtalet ovan är inte ordagrannt uthängande av kund. Det är ett typsamtal. Det lär vara många som känner igen sig. Även jag. För min del handlade det om mat. När det gäller träning har jag inte haft det här problemet på samma sätt. Kanske för att jag inte upptäckte träning förrän i vuxen ålder. Inte förrän jag var mogen nog att lyssna på råd och ta till mig vad andra kan. Jag har inga “jag har alltid gjort så här och då kan det inte vara fel”. Ingen tro på att mest-på-stången är bäst.

Alla får förstås välja själva. Absolut helt själva. Bara inte när jag tittar på.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s