Stress + hunger = skräp?

Stressad, hem efter jobbet, vad äta till middag?, snabbt in i affären, ta nåt fort! Vad kommer du ut med när du inte har ork att tänka?

Färdigstekta köttbullar och snabbmakaroner? Pyttipanna? Korv? Fil och musli? Färdig lasagne? Fryst pizza? Pastasallad?

Vilken är din ”äsch, jag orkar inte”-rätt? Nåt som du kan utan och innan. Som du kan göra med förbundna ögon.

Många av dem jag coachar och/eller tränar med vill gå ner i vikt. Somliga kommer med en extrem beslutsamhet och vill skala bort allt och bara laga det Anna Skipper eller Paulun säger är det enda rätta. Bort med alla potatisar och pasta och bröd, bort med allt oekologiskt när vi ändå är i farten, bort med varje sötsak, vin och fett. Bananer är för feta, liksom avokado och oliver. Själva planeringsprocessen brukar vara intensiv och gå som en dans för dessa människor. Det är sen, i själva utförandet, som det blir lite svårare…

Andra kommer ganska uppgivna. Inte sällan är de personer ur den första gruppen som misslyckats ett antal gånger och känner sig uppgivna eftersom de inte klarar att hålla sin strikta diet. För när livet är fullt med barn som ska hämtas och deadlines som ska mötas och man bara inte orkar, då blir det inte mycket nyttig matlagning. Då suckar man, ger upp och tar en ännu fetare korv än vanligt bara för att ”det ändå inte är nån idé”.

Jag har ju själv levt det evigt dietande livet. Börjat ett nytt liv varje måndag. Gått från entusiasm till uppgivenhet. Och vet ni vad jag skulle vilja rekommendera? Jo, som allra första steg – hitta en eller ett par ”äsch, jag orkar inte”-rätter som är tillräckligt bra för att du ska klara av att göra goda val även när du är dödstrött och stressad. Jag tror det är det som hjälper mig mest idag.

Hitta en rätt som går av bara farten. Där du inte behöver tänka i affären. Du bara tar det du är van vid. Som alltid finns hemma. Som är snabb att laga. Som du tycker om och inte inte tröttnar på. Och som är tillräckligt bra för dig. Tillräckligt bra.

Jag har min egen rätt. Så när jag handlar köper jag alltid, alltid, kycklinglårfilé, rödlök, broccoli och sötpotatis. Det finns alltid hemma.

 

MotivAnnas ”Äsch, jag orkar inte”-rätt

Rätten tar 10 minuter att laga. (Kanske inte första gången, men andra, när man vet vad man ska göra.)

Stoppar in sötpotatisen i mikron och vrider upp till 10 minuter. (Lite beroende på hur stor den är förstås)

Lite citronolja i pannan, i med två kycklinglårfiléer. Krydda med nåt. Jag brukar köra ”India”. Allt i en burk. Går fort. (Ja, du kan tycka att det vore mycket mer hälsosamt med kycklingfilé, men lårfilén är inte så känslig för hur länge den steks. Den blir aldrig torr. Filén kan inte göras god om den inte steks klar i ugnen, anser jag. Och det har vi inte tid med nu.)

Klyfta en rödlök och skär av broccolibuketterna. (Inget pill här nu. Max åtta knivskär och det är klart. Spara förresten stammarna till en annan dag – de är goda!)

Nu har du tid att duka och öppna posten.

Vänd kyckling och släng i rödlöken och broccolin i stekpannan och låt steka tills mikron plingar för klar sötpotatis. Lite salt.

Färdigt.

Ibland är det extra festligt och jag tar en klick tzatziki till. Fast idag är det en vanlig dag. Nu ska jag äta!

20140415-184439.jpg

(Sen kommer det alltid någon som klagar på att GI blir högt när man sätter en sötpotatis i mikron. Ja. Och hur farligt är det då? Häll på lite olja till då om du är så kinkig, så blir GB bättre. Tillräckligt bra, glöm aldrig det.)

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s