Farligt med Soma- Move?

handled

Torsdag 20 mars.

De två nybörjarna avbryter, sätter sig på knä, grimaserar, vrider och masserar sina handleder. Det gör ont. Det syns.

Jag ser det under lugg medan jag gör mina Hindi Pushup och säger: ”Ta en paus om det känns i handlederna så ska jag strax berätta något för er.”

Vi rullningslimmar länge inför nästa mönster och jag berättar min story. Att jag brutit handlederna sex gånger. Hur jag totalt fallerade när jag, för första gången sedan barndomen, för drygt ett år sedan försökte ställa mig på händer. Och om glädjetjuten från häromveckan när jag åter testade handståendets ädla konst. Hur jag kände mig stadig, stark och tio år yngre där jag stod upp och ner.

Och detta tack vare SomaMove. Nej, det kändes inte skönt i mina handleder i början. Och reflexmässiga tankar som: ”Det kanske är farligt för mina svaga handleder det här. De borde kanske vila.” fick jag definitivt i början. Men någonstans där i bakhuvudet kändes det ju som att man faktiskt borde klara av det vi gör på SomaMoveklasserna. Det är ju liksom inga konstigheter. Inga tunga vikter, bara min egen kroppsvikt. Så jag fortsatte och snart var mina handleder så starka att jag helt glömde bort att de en gång gjort ont.

Nu var det bara sju personer på klassen häromdagen. Jag hann se nybörjarnas rädsla för sitt handledsont. Och jag hann prata om det. Jag hann få dem att säga: ”Jaha, va bra. Var lite orolig att det skulle vara farligt. Vi kommer igen.” Men jag har hört flera personer säga att de testat SomaMove en gång men att det inte funkade för dem just på grund av handledsproblemen.

Funderar på om man inte borde ha SomaMove1 och 2. Grund och fortsättning. Detta trots att SomaMove är så vansinnigt bra uppdelat att alla övningar kan göras på olika nivåer. Från lättare till svårare. Alla kan träna samtidigt och i sin egen takt på samma pass. Men nivåerna är snarast indelade efter smidighet. Trycket på handlederna är väldigt lika för alla. Och jag har inte mött någon som hjälps så mycket av att ha händerna på klossar eller liknande. De är liksom mest i vägen.

Visst kan jag välja mer stående övningar för mina adepter, men nu när somliga deltagare efter ett års träning klarar att göra snygga lejonhopp med handstående är glappet mellan nybörjare och vana rejält stort. Och de vana vill verkligen inte missa alla hoppande spindlar och twistande lejon. Samtidigt ser jag när jag kikar under min lugg igen uppgivenheten i somligas ögon när man stannar så där snyggt i luften under lejonhoppet. Det ser ju bara omöjligt ut.

Omöjligt att göra? Farligt för handlederna? Och förresten farligt för hälsenorna också?

Nej, SomaMove är sjukt bra för handleder och hälsenor och för hela kroppen! Jag är överlycklig över att min ologiska tro på att ”jag-kan-inte-göra-det-här-med-mina-svaga-handleder-för-jag-har-brutit-dem-så-många-gånger” för evigt är borta. Jag är stark nu. Men hur ska vi se till att nybörjare stannar kvar och förstår att de också kan bli det? 🙂

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s